Meer mond tot mondreclame in 5 stappen

Marketing voor schoonheidsspecialisten: mond tot mondreclame
Mond tot mondreclame is zo’n beetje de beste reclame die je kunt hebben. Het verhaal dat een vriendin enthousiast vertelt over een leuk restaurantje zul je beter onthouden dan de boodschap in een advertentie op Facebook. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw klanten (nog meer) over hun goede ervaringen met jouw salon vertellen?
Alleen je best blijven doen en hopen dat klanten over je praten werkt niet. Je krijgt betere resultaten als je het strategisch aanpakt. En daar helpen we je graag bij door middel van het onderstaande stappenplan.
1. BEDENK WIE JOUW IDEALE KLANTEN ZIJN

Welke klanten zie je het liefst in je salon? Wie komen er steeds bij je terug en boeken nieuwe afspraken? Wie kopen, vertrouwend op jouw expertise, regelmatig producten bij je? Welke klantengroep wil je graag laten groeien? Houd deze klanten voor ogen bij de volgende stappen.

2. WAT WIL JE DAT DEZE KLANTEN OVER JE VERTELLEN?

Wat wil je dat je ideale klanten over je vertellen? Wat zijn de belangrijkste redenen waarom deze klanten steeds bij je terugkomen? Waar blink jij in uit? Wat haalt een potentiële nieuwe klant over de streep om bij jou een behandeling te boeken of skincare producten te kopen?
Hieronder vind je een aantal vragen, die je helpen om een beter beeld te krijgen van wat jouw sterkste punten zijn, waarmee jij je onderscheidt.

  • Wat hebben je ideale, trouwe klanten met elkaar gemeen? Hebben ze bepaalde huidproblemen?
  • Komen ze bij je omdat je een expert bent op een bepaald gebied?
  • Zijn ze klant omdat je zulke goede resultaten boekt met een behandeling?
  • Zijn klanten loyaal aan jouw salon, omdat ze veel waarde hechten aan de manier waarop jij met je klanten omgaat?
  • Waar sta je voor als huidexpert, waar geloof je in en streef je naar? Herkennen jouw klanten dit en is het één van de belangrijkste redenen waarom ze klant bij je zijn?
  • Vinden je ideale klanten een bezoek aan jouw salon het toppunt van ontspanning?
  • Vinden ze het heel belangrijk dat je extra aandacht en tijd aan ze besteed?
  • Is het heel belangrijk voor je ideale klanten, dat jouw advies ervoor zorgt dat de producten voor thuisgebruik perfect op hun huid zijn afgestemd?
  • Zijn ze klant bij jou omdat ze heel gemakkelijk een afspraak met je kunnen maken? Of omdat je op bepaalde tijden beschikbaar bent of op een bepaalde locatie zit?

Misschien bedenk je zelf nog andere dingen waarmee jij je onderscheidt. Zet je sterke punten op een rijtje in volgorde van belangrijkheid. Vervolgens maak je van de belangrijkste 3 punten een kort en duidelijk verhaal: in een paar zinnen vertel je wat je aanbiedt en waarom klanten voor jou kiezen.

3. BRENG JE BOODSCHAP CONSISTENT OVER

Door de punten uit je verhaal consistent te herhalen, laat je het niet aan het toeval over wat klanten over je vertellen. Ieder keer dat je contact hebt met een klant laat je ze aspecten uit je boodschap horen, zien en ervaren. Dat kan online, maar ook offline als een klant bij je in de salon komt. Een paar voorbeelden:

  • Komen je ideale klanten bij je voor resultaten? Benadruk in je nieuwsbrief de resultaten die je bereikt met voor/na foto’s (natuurlijk wel toestemming vragen). Schrijf erover op je website en maak op alle pagina’s links naar deze verhalen. En vertel deze verhalen aan klanten in de salon.
  • Onderscheid je je het meest door persoonlijke aandacht en tijd? Zorg ervoor dat je elke klant aandacht en tijd geeft bij iedere afspraak.
    Zijn je ruime openingstijden heel belangrijk voor de klantengroep die je wilt laten groeien? Zet dit dan bovenaan op elke pagina van je website.
  • Zijn ontspanning, een fijne omgeving en persoonlijke aandacht de reden waarom klanten voor jou kiezen? Laat dit dan terugkomen in je vormgeving en je teksten, creëer diezelfde sfeer met de foto’s en de woorden die je gebruikt.
  • Ben je een expert op een bepaald gebied? Misschien kun je die kennis delen met klanten door middel van korte blogs op je website. Deze blogs breng je vervolgens onder de aandacht in een nieuwsbrief of op je Facebookpagina. En voor wie durft: bied aan om spreker te zijn op lokale events en breng zo je salon voor het voetlicht.
  • Hebben je klanten weinig tijd en zijn ze dol op de korte, effectieve behandelingen die je biedt? Zorg er dan ook voor dat je afspraken netjes op tijd beginnen en eindigen.

Zo zorg je ervoor dat die belangrijkste punten de eerste dingen zijn waar een klant aan denkt als hij of zij wat over jouw salon wil vertellen.

4. VRAAG KLANTEN OM EEN RECENSIE

Vraag tevreden klanten om een recensie. Wijs ze op een formulier op je website waar ze een reactie kunnen achterlaten. Maak een link naar dit formulier in je nieuwsbrieven. Vraag klanten een kort formulier in te vullen na hun bezoek. Dat kan op een papieren formulier, maar ook via een iPad op je website. Belangrijk: houd het kort en simpel met bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Naam
  • Hoe heb je de behandeling ervaren?
  • Wat was opvallend of wat vond je prettig?
  • Wat vind je van het resultaat?
  • Zou je …… (naam salon) aanbevelen bij anderen?
  • Wat kan er verbeterd worden?
  • Mag ik je feedback delen op mijn website en op Social Media, zoals bijvoorbeeld Facebook? Mag ik dan je naam (alleen je voornaam) gebruiken of wil je liever anoniem blijven?

Als er klachten zijn volg je dit natuurlijk op. Misschien wil je de klant er op een later tijdstip nog over bellen. Verbeter je iets naar aanleiding van feedback, laat dit de klant dan weten. En bedank klanten die online een recensie geven, bijvoorbeeld met een kaartje.

Oefenen in mond tot mondreclame

Door het invullen van een feedbackformulier moeten klanten bewust nadenken waarom ze blij zijn met jouw salon of behandeling. Hierdoor kunnen ze later beter verwoorden waarom een vriend, kennis of collega ook een afspraak bij je moet boeken.

5. VRAAG KLANTEN OM JE AAN TE BEVELEN

Wil je meer mond tot mondreclame? Vraag er simpelweg om! Vraag je klanten in nieuwsbrieven, e-mails, op de website en na afloop van een behandeling om je aan te bevelen bij vrienden, kennissen en collega’s. Stel een beloning in het vooruitzicht voor de klant en de nieuwe klant, bijvoorbeeld korting op een behandeling of product.

Vergeet niet een aanbeveling te waarderen, bijvoorbeeld met een kaartje. Op dat kaartje communiceer je dan meteen de korting die de klant cadeau krijgt en tot wanneer de korting geldig is. Daarmee verstevig je de relatie en vergroot je de kans dat de klant het nog een keer zal doen.

BONUS TIP: HOUD CONTACT EN BLIJF TOP OF MIND

Stuur regelmatig een nieuwsbrief, post op Social Media of schrijf af en toe een blog. Stuur een e-mail met een aanbod aan klanten die het laatste halfjaar niet meer geweest zijn. Laat regelmatig wat van je horen zodat een klant meteen aan jou denkt als het gaat om huidverbetering: zo blijf je ‘Top of Mind’.

Publiceer alle aandacht die je krijgt. Als je iets wint, een goede recensie of als je ergens spreekt: zet het op je website, in je nieuwsbrief en vertel het aan klanten die bij je in de salon komen. Dit geeft je klanten een incentive om het over je te hebben. Voor dat extra beetje mond tot mondreclame.